Over NPO
05 December 2022

“Als Developer bij NPO krijg ik de vrijheid om mijn eigen creativiteit en ideeën tot leven te laten komen”

Als Front-End Developer is Arjan verantwoordelijk voor het zichtbare gedeelte van de websites van de videotak van NPO. Momenteel is hij bezig met het ontwikkelen van een nieuw platform. Benieuwd wat voor soort platform dit is en hoe hij hierbij te werk gaat? Lees dan snel verder!

Arjan is onderdeel van Team Sites & Apps Video op de afdeling Technologie. Dit team is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en optimaliseren van websites en mobiele apps voor diverse zenders en platformen van de Publieke Omroep, die wij als onze merken beschouwen.

Kun je wat meer vertellen over het project waar je aan werkt?

“Als Front-End Developer zorg ik ervoor dat het design van hetgeen we maken er aan de voorkant goed uitziet en klopt. Ik vertaal de data waar wij over beschikken naar visuele elementen. Momenteel richten wij ons voornamelijk op de jeugd en werken nu voor NPO 3, Zapp en Zappelin.

Wij zijn momenteel bezig om een nieuw platform te maken, waar meerdere merken gebruik van kunnen maken. De focus ligt nu voornamelijk op NPO3.nl. Zodra dat goed in de steigers staat, kunnen we ook de andere merken meenemen in de techniek. Een belangrijke eis waar het platform aan moet voldoen, is dat het wendbaar is. Het moet makkelijk zijn om nieuwe ideeën en features toe te voegen, zodat we kunnen blijven inspelen op de markt en op de toekomst van technologie.

Vanuit NPO wordt er veel marktonderzoek en doelgroeponderzoek gedaan. Deze uitkomsten nemen wij dan ook mee in het ontwerp van het platform. Daarnaast testen we ook veel van onze applicaties en willen we echt de doelgroep betrekken in wat we maken. Dit doen we in nauwe samenwerking met de redacteuren van de omroepen en zenders. Ook zij hebben ideeën en daar luisteren wij graag naar.”

Wat is het uiteindelijke doel van dit project?

“Wij streven naar een product dat een verrijking is voor de jeugd. Het platform dat we aan het maken zijn, is interactief en zal de doelgroep in staat stellen om zich verder te verdiepen in diverse onderwerpen. We gaan daarvoor op het platform echt het gesprek aan, bijvoorbeeld in chats, om kinderen nog beter en persoonlijker te bedienen. Ons doel daarbij is de jeugd verdieping te bieden in onderwerpen die ze kennen, maar ook hun horizon te verbreden met andere onderwerpen.”

Voor welke uitdagingen kom je te staan?

“De complexiteit zit hem vooral in iets maken voor drie verschillende merken. Ieder merk heeft namelijk zijn eigen vormgeving per kanaal en zo’n huisstijl kan ook veranderen in de loop van de jaren. Ook daar moet op ingespeeld kunnen worden. Met die punten in gedachten moet je gaan ontwikkelen. Je wilt daarin altijd de flexibiliteit waarborgen en dat is een grote uitdaging.

Een andere uitdaging is de creatieve vrijheid die je de redacteuren wilt geven. Binnen de huisstijl wil je de redacteuren zo vrij mogelijk laten in hoe zij hun programma visueel inrichten op de website. Wij moeten de bouwstenen en tools ter beschikking stellen, zodat zij zelf zo’n pagina in kunnen richten, maar wel binnen de gekaderde richtlijnen.”

Met wat voor tools en methodieken werk je?

“Wij werken op een agile manier met de scrum methode. Iedere twee weken hebben wij ons werk voorbereid en dat doen wij aan de hand van product goals. We werken toe naar een bepaald doel om een deel van het project op te leveren met de wetenschap die we op dat moment hebben. Het is namelijk een groeiend project, waarbij we niet meteen het product van A tot Z kunnen maken. Later in het proces kunnen we steeds meer functionaliteiten aan de basis toevoegen, om zo naar het totaal toe te werken.

Technieken die wij als front-enders gebruiken zijn onder andere React, Node.js, Prisma en GraphQL. De designers in het team werken met Figma. Het is belangrijk dat we goede codes schrijven en dat deze ook uitvoerig worden getest. In dit proces proberen we ook veel te automatiseren. Alle geschreven tests hebben we daarom geïntegreerd in onze CI/CD pipeline. Zo zorgen we dat de code werkt, goed is, en vervolgens automatisch op de server wordt neergezet.”

Hoe werken jullie als team met elkaar samen?

“De teams waarin we werken zijn volledig zelfopererend. Vanaf nul zetten we een project op. Elke keuze die wordt gemaakt, wordt bepaald door het team. Hierin krijg je de vrijheid in je techniekkeuze. Uiteraard moet je deze wel onderbouwen en overleggen met andere teams, maar hierin is veel mogelijk. Dat is wat het fijn werken maakt. Je beslist echt als team en je krijgt de ruimte om je eigen creativiteit en ideeën tot leven te laten komen.

Omdat we bezig zijn met een nieuw project is, zijn er ook weinig oude overervingen. Als developer heb ik hier echt veel vrijheid. We werken met de nieuwste technieken en willen vooral een mooi platform neer zetten. We vormen dan ook een hecht team en ondersteunen elkaar waar nodig. Zo checken wij bijvoorbeeld elkaars code. Niet om te controleren, maar om er zeker van te zijn dat hij zowel automatisch als door een ander paar ogen is getest, voordat hij live gaat.”

Waarom vind je het zo leuk om aan dit project te werken?

“Wat veel mensen misschien niet verwachten is dat NPO een vrij grote technische organisatie is. Vroeger lag de focus op lineaire televisie en radio, maar nu moet je echt meegaan in de digitale ontwikkeling. Daarbij komt dat de techniek steeds belangrijker wordt en daar is NPO erg innovatief in. We kunnen werken aan nieuwe producten, zonder oude technieken of oude codes. Die vrijheid maakt het alleen maar leuker. Doordat het nieuwe producten zijn, kunnen er ook complexe problemen ontstaan. Die puzzel is onwijs leuk om als developer op te lossen.”