Over NPO
31 March 2021

Christian van Dijk: “Je krijgt hier echt de kans om jouw aandeel te pakken”

NPO is een organisatie met verschillende, mooie merken zoals FunX, Radio 2 en Zapp. Dat biedt talloze mogelijkheden voor medewerkers, aldus Christian van Dijk, werkzaam als Digital Coördinator.

De werkdiversiteit is erg groot
Christian is sinds oktober 2019 werkzaam bij NPO als Digital Coördinator. Samen met twee andere collega’s vormt hij het digitale team binnen de marketingcommunicatie afdeling. “Binnen ons team ben je als het ware een online marketeer. Wij vertalen de (merk) behoefte naar digitale campagnes. Doordat NPO zo’n groot merk is, is het werk heel divers. De ene dag werk je voor FunX en de andere dag voor Zapp / Zappelin. Ik doe zelf heel veel voor NPO Plus en NPO Start, maar daarnaast heb ik meegeholpen aan 3FM Serious Request.”


Het grootste gedeelte van zijn tijd bij NPO heeft Christian vanuit huis gewerkt. “Ik zit nu dik een jaar thuis en dat is toch best lastig. Je mist de gezelligheid van de werkvloer. Gelukkig gaat dat nu wel beter omdat je er ook aan gewend raakt. Wat ik leuk vind van NPO is dat het echt een sociale werkgever is. In deze tijd probeert NPO de verbinding met elkaar te behouden. Dat doen zij bijvoorbeeld door mooie attenties op te sturen, die overigens erg jaloersmakend zijn voor mijn vriendin.”

Er zit veel uitdaging op digitaal vlak
Er is maar één NPO en dat maakt het uniek om hier te werken. Ook Christian is het hiermee eens. “Het werk hier is gewoon anders. Zelf kom ik uit de e-commerce wereld en dat is niet te vergelijken met het werken bij NPO. Je hebt hier te maken met veel verschillende belangen, waaronder de zenders, de omroepen en NPO als merk. Vanuit de e-commerce was ik gewend om eerst een businesscase te schrijven, een budget te ontvangen en dan aan de slag te gaan. Bij NPO is dit precies omgekeerd. Waarom ik ben overgestapt? Ik was altijd al geïnteresseerd in media en alles wat daarmee te maken heeft. Daarnaast is NPO een groot en toonaangevend merk, vandaar ook mijn stap om hier te komen werken.”

Binnen de organisatie zijn er veel mogelijkheden. Zeker op digitaal vlak ziet Christian een uitdaging. “Vergeleken met de e-commerce is het tempo van digitalisering wat lager, maar dat maakt voor mij de uitdaging juist groter en ook leuker. Onze afdeling is gewoon een online marketing bedrijf binnen de NPO. Wij zijn continu bezig met het bedenken van innovatieve oplossingen, het automatiseren van processen en implementeren van nieuwe tools. Als medewerker krijg je de kans om jouw aandeel hierin te pakken.”

Televisiekijken wanneer jij dat wilt
Momenteel is Christian bezig met het opzetten van een campagne om het drama genre meer onder de aandacht te brengen bij de kijkers. “Voor de campagne hebben we enkele titels uitgekozen binnen het drama genre. Wij proberen hiermee zoveel mogelijk de jonge doelgroep van 18 tot 35 jaar te bereiken. Enerzijds om hen te interesseren in dit genre en anderzijds om NPO Plus onder de aandacht te brengen. Wij willen laten zien dat je bij NPO prima content kunt consumeren en dat dit niet alleen lineair hoeft, maar gewoon wanneer jij dat wilt.”