Incident Coördinator, wat is dat precies?
Dominique is in januari 2023 begonnen als Incident Coördinator bij de NPO. Binnen haar functie waarborgt ze de kwaliteit en betrouwbaarheid van de huidige NPO Start-app en straks ook van de nieuwe versie. Deze kwaliteit waarborgt ze door een onderbreking aan de app tijdig te signaleren, snel en efficiënt de juiste mensen bij elkaar te brengen voor het oplossen van een onderbreking, goede nazorg te verschaffen, de onderbreking te documenteren en vervolgens te evalueren. Ze legt uit: “Van iedere onderbreking wordt een rapport opgesteld en besproken met de Incident Coördinatoren. We kijken naar de oorzaak en bespreken met elkaar hoe we een dergelijke onderbreking, zoals bijvoorbeeld een hapering in de app, in de toekomst kunnen voorkomen.”
Dominique’s betrokkenheid bij de ontwikkeling van een nieuwe app
Als Incident Coördinator is Dominique vroegtijdig betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe NPO Start-app. Deze app zal in de toekomst de huidige app vervangen. Zodra de nieuwe app live gaat, is het de verantwoordelijkheid van Dominique en haar collega's van de afdeling ‘Dienstkwaliteit Digitaal’ om onderbrekingen in deze app, net als de huidige app, tijdig te signaleren en te voorkomen, zodat dit geen impact heeft op de gebruikers. “We zijn momenteel bezig met een pilot van de app, wat voor ons een goed moment is om de juiste bewaking in te richten.” Dominique benadrukt de spanning rond de lancering: “In mijn functie draag ik veel verantwoordelijkheid. Ik moet voor alle alarmen onderzoeken of deze onderbreking invloed heeft op het publiek, omdat een optimale kijkervaring zorgt voor tevreden gebruikers. Niet alleen ik, maar bij de gehele afdeling ‘Dienstkwaliteit Digitaal’ voelen we een grote verantwoordelijkheid. Het is essentieel dat we samen met de development teams alles gronding testen vóór de introductie van de app.”
Het belang van goede monitoring
Dominique en haar collega's zijn niet alleen betrokken bij de ontwikkeling van de gloednieuwe NPO Start-app. Ook werken ze aan goede monitoring van alle producten. Ze legt uit: “Goede monitoring is essentieel omdat het ons in staat stelt om potentiële onderbrekingen snel op te merken. Hoe eerder je een onderbreking opmerkt, hoe sneller de oplossing. Daarom is het essentieel dat we de werking van al onze producten, waaronder de app, in de toekomst gaan volgen via een tv-scherm op de afdeling.”