Over NPO
23 December 2021

“Iedereen wil met de nieuwste technologie de beste resultaten neerzetten”

De afdeling Technologie & Operations van NPO zit midden in een digitale transformatie. Willem Roskam, Directeur Technologie & Operations, en Marloes Hoekman, Portfolio Manager, zijn allebei dit jaar gestart en hebben mooie plannen voor de toekomst van de afdeling. Zo is de afdeling sinds begin dit jaar begonnen met inhouse development en data gedreven werken. Benieuwd wat er nog meer op de planning staat? Lees dan snel verder!

Even voorstellen
De afdeling Technologie & Operations van NPO groeit nog steeds en heeft sinds 1 juli dit jaar een nieuwe directeur, Willem Roskam. “Als Directeur Technologie & Operations ben ik verantwoordelijk voor het inhoudelijk sturen en visie geven aan de afdeling Technology & Operations. Daarnaast houd ik mij ook bezig met de digitale transformatie die NPO doormaakt. Samen met mijn collega-directeuren kijken we wat nodig is in de toekomst om de waarde te kunnen leveren die ons publiek verwacht. Hierbij spelen technologie en data een belangrijke rol.”

Kort na Willem is ook Marloes dit jaar gestart op de afdeling Technologie & Operations. “Sinds 1 oktober ben ik werkzaam als Portfolio Manager. Dit is een nieuwe functie binnen NPO. In mijn rol ben ik enerzijds bezig met de overall coördinatie van de nieuwe NPO Start app. Anderzijds houd ik mij bezig met portfolio management. Mijn belangrijkste focus ligt op het creëren van inzicht in het projectportfolio om vervolgens te analyseren hoe de projecten bijdragen aan de strategische doelstellingen en te toetsen of we het juiste doen.

Digitale transformatie
Inmiddels zijn beiden goed geland binnen de organisatie en liggen er mooie plannen voor de afdeling en voor NPO als IT-werkgever. “Vrij recent zijn we begonnen met inhouse development. Hiervoor zijn we teams aan het opbouwen en is het op korte termijn belangrijk talent aan ons te binden en een omgeving te creëren waarin een engineering culture geborgd is. Op de lange termijn ligt de focus op het ontwikkelen van producten en diensten waarmee ons publiek altijd en overal toegang heeft tot onze content. Hierbij is het van belang dat we eenvoudig, platform onafhankelijk content kunnen publiceren.  Dat is een vrij ingewikkeld technisch traject en we zijn nu druk bezig dit in te richten. Waar we van oorsprong heel erg sterk zijn op radio en TV wordt onze content propositie op de digitale platformen steeds belangrijker. We willen onze technologie zo inrichten dat we zowel de huidige als toekomstige platformen eenvoudig kunnen aansluiten op ons nieuwe content publicatie platform.

Marloes sluit zich hierbij aan. “We willen als NPO aantrekkelijk blijven voor Nederland. Hierin speelt innovatie een grote rol. Zo kijken we op welke platformen ons publiek zich bevindt en hoe we zorgen dat we als NPO ook daar te zien zijn. Het voordeel is dat we unieke Nederlandse content hebben, maar die moet wel voldoen aan de eisen van ons publiek. Daarnaast willen we onze visie op data uitdragen en het publiek vertellen hoe we open en transparant met data omgaan.”

NPO als werkgever
Zowel Willem als Marloes zijn benaderd vanuit NPO om hier te komen werken. Maar waarom hebben zij de overstap gemaakt? “Ik kende NPO van de televisie en de app, maar ik had niet gedacht dat zij een rol als Portfolio Manager voor mij zouden hebben. Ik heb een achtergrond in consulting in relatie tot IT en NPO heeft daarom precies de goede combinatie voor mij. NPO is uniek in haar soort en dat vind ik erg tof. Daarnaast liggen er veel uitdagingen en kun je echt impact hebben op de organisatie. Het is mooi om te zien hoe gepassioneerd iedereen hier is over de producten en over NPO. Iedereen wil er het maximale uithalen en het mooiste product leveren.”

Willem heeft altijd al in de mediabranche gewerkt. “Mijn passie ligt bij de media in de breedste zin van het woord, daarom was de keuze voor NPO niet heel moeilijk. Wat mij vooral aantrok, is de openheid die er heerst. Je kunt meedenken over waar we met elkaar als NPO naar toe willen. Ook het feit dat je als NPO heel relevant bent in het Nederlandse medialandschap is iets wat mij aanspreekt. Onze radio & TV zenders, apps en sites zijn er 24/7, 365 dagen per jaar, om relevante content bij ons publiek te brengen die inspireert, informeert en vermaakt. Het is mooi om vanuit die gedachte te kijken welke waarde onze producten en diensten kunnen toevoegen voor ons publiek. Iedereen is super gemotiveerd en wil met de nieuwste technologie de beste resultaten neerzetten. Dat is mooi om te zien en zeker iets waar ik trots op ben.”