Over NPO
23 April 2021

“Meewerken aan het Eurovisie Songfestival: het is gewoon gelukt."

De voorbereidingen van het Eurovisie Songfestival zijn in volle gang. Astrid van der Wolde, verantwoordelijk voor de interne communicatie bij NPO, heeft de kans gekregen hieraan mee te werken. Zij vertelt over haar ervaringen bij de grootste tv-productie die ooit in Nederland is gemaakt.

Er zijn veel mogelijkheden binnen de NPO
Sinds 2017 is Astrid werkzaam binnen het Corporate Communicatieteam. In september is zij alweer 4 jaar in dienst bij NPO. “Binnen het team ben ik verantwoordelijk voor de interne communicatie. Dit kun je eigenlijk opsplitsen in twee delen. Aan de ene kant houd ik mij bezig met alles wat medewerkers moeten weten om hun werk goed te kunnen doen: wie zijn we als NPO, wat zijn onze doelen, hoe werken we en wat speelt er. Daarnaast werk ik ook, samen met de afdeling HR, aan de tevredenheid van de medewerkers. We proberen op allerlei creatieve manieren de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. NPO vindt het belangrijk dat medewerkers het leuk vinden bij NPO te werken, dat mensen prettig met elkaar samenwerken en iedereen zichzelf kan zijn.” 

Binnen NPO is er veel ruimte om dingen te organiseren. “Wij krijgen ontzettend veel vrijheid op het gebied van de organisatie van kleine en grote evenementen. We werken in een creatieve branche en dat merk je ook in de mogelijkheden die er zijn. Het management staat open voor nieuwe initiatieven. Ik kan oprecht zeggen dat ik een hele leuke baan heb.”

Het Eurovisie Songfestival
Momenteel is Astrid druk bezig met de voorbereidingen van het Eurovisie Songfestival. Dit is voor haar een droom die uitkomt, aangezien zij al jaren fan is van het festival. “Ik werkte al bijna een jaar bij NPO toen ik besefte dat wanneer Nederland ooit eens zou winnen, ik misschien mee zou mogen helpen aan de organisatie hiervan. Nu ik ook daadwerkelijk onderdeel uitmaak van het team, zeg ik wel eens tegen mezelf ‘het is gewoon gelukt’.”

De organisatie van het Eurovisie Songfestival is een coproductie van NPO, NOS en AVROTROS. Zij werken samen om dit evenement van de grond te krijgen. “Het leuke aan deze samenwerking is dat je veel nieuwe mensen leert kennen met ieder z’n eigen expertise. Zelf ben ik verantwoordelijk voor het officiële Programmaboek, de verschillende handboeken en de aftiteling. Dit houdt in dat ik ontzettend veel verschillende soorten informatie verzamel en samenbreng. Zo is er een handboek voor de crew, voor de delegaties, maar ook voor de pers. Al deze mensen hebben andere informatie nodig en dat kan best complex zijn af en toe, maar wel superleuk om te doen. Straks in Rotterdam Ahoy sta ik twee weken in het Press Centre, ook te gek natuurlijk.”

Maatschappelijk relevant werk
Met de huidige situatie rondom COVID-19 waren er veel aanpassingen nodig in de organisatie van het evenement. Ook samen op locatie werken, zit er niet in. “Het Songfestival is voornamelijk door mensen thuis geproduceerd. Aangezien beslissingen vaak op het laatste moment mogelijk waren, moesten wij ook verschillende scenario’s uitwerken. We hebben eigenlijk vier verschillende Songfestivals georganiseerd. Het is mooi om te zien hoe iedereen zich inzet om het zo goed mogelijk te laten verlopen. Het Host Broadcaster team bestaat uit ongeveer 120 mensen, daarnaast werken er nog eens 700 vrijwilligers mee zonder wie dit niet mogelijk zou zijn.”

“Wat ik echt fantastisch vind van werken in de media, is dat het een branche is waar je veel te maken hebt met maatschappelijke ontwikkelingen. Je werkt aan onderwerpen waar de meeste Nederlanders dagelijks mee te maken hebben: onafhankelijke nieuwsvoorziening, cultuur, educatie. Daarnaast is het thema van het Songfestival ‘Open Up’ en dat is dit jaar heel toepasselijk. Want we snakken er allemaal naar dat alles weer opengaat en we weer connectie met elkaar kunnen maken. Het Songfestival zorgt sinds de start in 1956 voor verbinding tussen landen, elkaars culturen en muziek. Daar is in deze tijd nog meer behoefte aan dan ooit. Wat we als NPO doen, heeft echt maatschappelijke waarde. Dat, gecombineerd met de mooie dingen die we maken en de kansen die hier zijn voor medewerkers, maakt NPO voor mij een werkplek waar ik heel blij van word.”