Over NPO
26 April 2022

“We willen een voorbeeldfunctie voor de publieke sector worden”

Als Programmamanager Personalisatie is Nick Ceton dagelijks bezig met het personaliseren van de online platformen van NPO. Een voorbeeld hiervan is het NPO-id, een inlogsysteem voor de diensten die NPO aanbiedt. Benieuwd hoe dit tot stand is gekomen en wat dit verder gaat betekenen voor de toekomst? Lees dan snel verder.

Voorkeur voor de media
Vijf jaar geleden maakte Nick de overstap naar NPO. Niet geheel onverwachts, aangezien hij al een langere tijd in de mediawereld werkt. “Ik loop al ongeveer 20 jaar rond in het medialandschap. Hiervoor werkte ik voor een internationaal telecombedrijf, maar na verloop van tijd voelde ik mij niet meer thuis in de telecomwereld. Een aantal jaren daarvoor was ik accountmanager van NPO, waardoor ik de organisatie al goed kende. Aangezien ik de media altijd leuk heb gevonden, was het voor mij logisch de stap naar NPO te maken.”

Momenteel is Nick Programmamanager Personalisatie. Wat zijn rol precies inhoudt, legt hij je graag uit. “Personalisatie klinkt vaak heel vaag. Waar het eigenlijk om draait is dat wij de gebruiker zo snel mogelijk naar de voor hen relevante content brengen. Dat kan op een hele simpele manier, bijvoorbeeld verder kijken waar je bent gebleven wanneer je inlogt op een ander device. En het kan steeds complexer met behulp van voorkeuren opslaan en aanbevelingen op basis van kijkgedrag. Ons doel is om, door middel van personalisatie, alle eilanden van NPO aan elkaar te kunnen koppelen.”

Het NPO-id
Een project waar Nick de afgelopen tijd veel aan heeft gewerkt en ook Product Owner van is, is het inlogsysteem NPO-id. “Personalisatie begint bij het herkennen van de gebruiker. Het eerste wat je dan moet hebben is een herkensysteem, zodat wanneer je bij de ene website bent ingelogd je ook kunt inloggen bij de andere site. Om dat over allerlei diensten te doen, is best complex. Daarnaast hebben we miljoenen gebruikers en zien we dat er tijdens piekbelastingen, zoals een persconferentie, honderdduizenden mensen willen inloggen. Als je dan een inlogsysteem hebt wat je om aanbestedingsregels regelmatig moet vervangen, is het niet handig om daar steeds nieuwe systemen op aan te sluiten. Daarom wilden wij het zelf gaan bouwen.”

Nu het NPO-id eenmaal staat zijn Nick en zijn team van plan dit verder uit te rollen naar de andere diensten van NPO. “Met het NPO-id zijn we bij NPO Start als eerste live gegaan. Nu dit loopt, willen we ook uitbreiden naar de andere diensten, zoals NPO Luister, NPO3.nl, Zapp, radio-apps en zijn we zelfs een stapje verder aan het kijken of we de omroepen kunnen aanhaken. Het grootste voordeel hiervan is dat je tussen de diensten data kan uitwisselen. Onze volgende stap is een uitbreiding genaamd NPO Profiel, waarbij we uitzoeken hoe we data uit kunnen wisselen met de volledige controle van de gebruiker. En vooral ook hoe je zorgt dat dit privacy technisch heel goed beveiligd is. We willen daarin echt een voorbeeldfunctie voor de publieke sector worden.”

Innovatie staat voorop
Nick is nog steeds blij dat hij bij NPO werkt en merkt dat hij hier op zijn plek zit. “Het is leuk om aan zichtbare en tastbare dingen te werken. Je kunt met je werk heel snel impact hebben op de eindgebruiker en echt relevant zijn. Daarnaast is onze technology stack vrij nieuw. Mensen die hier net binnenkomen verbazen zich vaak over hoe vernieuwend die is en verwachten dan niet dat wij bijvoorbeeld al in de Cloud zitten. Wij zijn continu bezig met innovatie en willen vooroplopen. We willen dingen uitproberen en hebben echt die start-up vibe. Je doet het voor de eindgebruiker en dat is wat het leuk maakt.”

Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar bij NPO is Nick het meest trots op het livegang van NPO-id en het hele proces eromheen. "Het was echt een technische uitdaging. Het is dan fijn dat er een enorme commitment is binnen NPO en dat mensen heel betrokken zijn bij de dienst. Vervolgens ga je dan live en gebeurt er eigenlijk niet veel, want het systeem deed het gewoon. We hebben niks hoeven doen om het aan te passen en daarom ook mijn complimenten aan het team. Het is leuk dat het nu lukt en dat 720.000 mensen het systeem al gebruiken. Daar zijn we zeker trots op.”